Information till nya scouter och ledare

Här har vi samlat en hel del information som kan vara bra att veta för dig som är Scout, eller är förälder till en Scout i Scoutkåren Vikingarna.

Längre ner finns ytterligare information för dig som är ledare eller funktionär.

Med 110-år på nacken är vi en av Sveriges äldsta scoutkårer

– sedan början och fortfarande ALLTID REDO! Vi är en stadskår som håller till på Gärdet i Stockholm och har verksamhet både på land och till sjöss.
Scoutkåren Vikingarna tillhör Stockholms Scoutdistrikt, som i sin tur tillhör Scouterna, som är alla scouter i Sveriges moderorganisation. Inom Scoutkåren finns olika avdelningar för olika åldersgrupper.

Scoutnet

är Scouternas medlemsregister och verksamhetsstöd. Där kan du själv ändra uppgifter som rör dig eller din scout.

Det är viktigt att adresser och kontaktuppgifter är korrekta så att information och fakturor kommer fram. Vi använder e-postlistor för att skicka ut information via mail. Dessa listor använder den e-postadress som finns i Scoutnet.

När du är registrerad kan du logga in på Scoutnet: https://www.scoutnet.se/, första gången får du skapa ett lösenord.

Support för att logga in: https://support.scouterna.se/support/solutions/articles/75000028025-logga-in

Medlemsavgift

Varje Scoutkår sätter sina egna medlemsavgifter beroende på sina utgifter. Scoutkåren Vikingarna har en terminsavgift på 850:- varav 90:- går till förbundet (Scouterna) och 40:- till distriktet.
Vi har en policy att dålig ekonomi inte ska hindra bra scouting. Hör av er om det är svårt att klara medlemsavgiften, eller andra utgifter som har med Scouterna att göra, så ska vi försöka hjälpa till.
Kontakta i så fall någon av ordförandena:
Bjarne Nebelong – bjarne.nebelong@vikingarna.net
Maria Lundberg – maria.lundberg@vikingarna.net

Medlemsavgiften faktureras från huvudorganisationen Scouterna och fakturan kommer via e-post för barn och unga, och via Kivra för vuxna medlemmar som har det.

Är ni fler än en person i hushållet som är med i kåren och som har samma e-post? Tänk på att e-postprogrammen ibland grupperar ihop mailen. Det kan då vara svårt att hitta de individuella fakturorna.
Ni kan alltid hitta aktuella fakturor i Scoutnet. Logga in och hitta fakturan i fliken “Fakturor”. Där kan du även styra hur du vill få medlemsfakturan.
Läs mera om du kan välja faktureringsmetod:
https://support.scouterna.se/support/solutions/articles/75000030261-v%C3%A4lj-faktureringsmetod

Scoutskjorta

Vi i scouterna använder scoutskjorta eller annan scoutklädsel för att visa och känna tillhörighet. Där syr vi också på våra märken när vi fått dem.
Scoutskjortan och andra profilkläder finns att köpa här: https://www.scoutshop.se/
Kårmärket med Scoutkåren Vikingarna som ska sitta överst på vänster arm får du av din ledare när du kommer med din nya scoutskjorta.
Märkesplaceringar på skjortan: https://scoutkansliet.se/markesplacering/

Kårhalsduken

Vi har vår egen kårhalsduk som vi har på oss på alla scoutaktiviteter. Halsduken finns till försäljning i lokalen, kontakta din ledare om du saknar halsduk.
Nya scouter i kåren som betalat “prova på avgiften” får en halsduk när de varit med 3 gånger och blivit medlem.

Instagram

De olika avdelningarna lägger regelbundet upp bilder på vårt Instagram konto. Där kan du även se vad de andra avdelningarna i Scoutkåren gör.
Om din scout inte får synas på bild så meddela ansvarig ledare snarast.
Instagram @scoutkaren_vikingarna

Frivillig “arbetsplikt”

Allt arbete i Scoutkåren Vikingarna är helt ideellt och drivs till stor del av föräldrar som är ledare för sina barn, samt av ungdomar som lägger sin fritid på Scouterna.
För att vi ska kunna erbjuda så mycket rolig scouting som möjligt för våra Scouter behöver vi vara många som hjälps åt. Om du inte har möjlighet att vara ledare, kanske du kan hjälpa till med våra stugor, lokalen, båten, eller något administrativt. Ibland hör vi av oss och ber om hjälp, fundera på vad du kan bidra med och hör av dig till någon i kåren.
Vi har också en WhatsAppgrupp för ledare och föräldrar till barn i Scoutkåren, där vi lägger upp olika uppdrag, anslut dig gärna till den så att du ser vad som är på gång,
https://chat.whatsapp.com/Hv62YX976EW5JBBPDAeOde

Avtal och rabatter

SJ

Scouterna har en generell rabatt hos SJ. Logga in på Scoutnet och leta upp fliken “Rabatter” för mera info.

Alewalds

Scoutkåren Vikingarna har en överenskommelse med Alewalds sport och friluftsbutiker som innebär att alla medlemmar i Scoutkåren Vikingarna är stamkundsedlemmar hos Alewalds. Skriv ut ditt medlemsbevis från Scoutnet nästa gång du ska besöka Alewalds. Då registreras du som 10%-kund. Det innebär att när de sammanräknar dina inköp inköp gjorda under ett kalenderår så får du efter ett år en bonuscheck på 10 % av dina inköp. Halva inköpsbeloppet tillgodoräknas på prisnedsatta varor och några andra undantag, se bonusvillkoren.
Avtalet inte ger alltså inte rabatt direkt vid köp, utan att det räknas ihop årsvis och berättigar till 10% i form av bonuscheck, som skickas ut under våren året efter gjorda inköp.

Andra rabatter eller förmåner

Om du vet något annat ställe där vi som Scoutkår skulle kunna få rabatt eller andra förmåner får du gärna höra av dig till någon i styrelsen.

Om du vill sluta på Scouterna

Om du inte längre vill vara med i Scoutkåren Vikingarna vill vi gärna att du meddelar din avdelningsledare så snart som möjligt. Vi vidareanmäler automatiskt alla scouter till nästa termin, så det är viktigt att ni hör av er om ni inte vill fortsätta. Utebliven betalning av medlemsavgift räcker alltså inte. Vi vill också gärna veta om det är någon speciell anledning till att du slutar, om det är något vi kunde gjort annorlunda. Här kan ni gärna kontakta medlemsregistrerare och ordförande bjarne.nebelong@vikingarna.net
Övriga sidor som kan vara bra att titta på

Vikingarna, vår hemsida: https://vikingarna.scout.se/
Scouterna, moderorganisationen: https://www.scouterna.se/
Scoutkansliet, vårt distrikt: https://scoutkansliet.se/

Ytterligare information till dig som valt att bli ledare eller funktionär

Stort tack för att du valt att engagera dig i Scoutkåren Vikingarna och på så sätt bidrar till en meningsfull fritid för barn och unga.

Som ny ledare betalar du inte “ProvaPå avgift” men självklart får du också vara med ett par gånger innan du blir medlem. När gått kursen Trygga Möten, lämnat in utdrag ur belastningsregistret samt blivit medlem, får du din kårhalsduk.

Trygga Möten

Barn har rätt till en trygg fritid! Det handlar om att förebygga, ha mod att agera, ta ansvar och att lyssna på barnen.
Scouterna har en webbutbildning som är obligatorisk för alla ledare och den skall förnyas var tredje år.
Mera info: https://tryggamoten.scout.se/
Logga in: https://webbkurs.scouterna.se/login/index.php
(välj logga in med ScoutID = samma inloggning som till Scoutnet)
När du gjort utbildningen så syns det i Scoutnet. Har du gjort den för några år sedan så kolla gärna om det är tid att förnya den.

Utdrag ur Polisens belastningsregister

Scouterna kräver ett utdrag ur Polisens belastningsregister. Det är ett begränsat utdrag som enbart innehåller upplysningar om domar som gäller grova brott som mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån.
Vi godkänner dig som ny ledare i Scoutnet först när du visat upp, alt. skickat en bild på utdraget till intyg@vikingarna.net.

Utdraget skall förnyas var tredje år.
Mera info: https://tryggamoten.scout.se/forebygga-2/registerutdrag-for-ledare/

Google Workspace

Vi har ett konto som “non profit organisation” och får då Google Workspace konto helt gratis.
Du kommer att få ett konto enligt förnamn.efternamn@vikingarna.net.
Det är ett Google konto och du kan logga in på Google som vilket @gmail konto som helst. Använder du Chrome så är det en fördel som du skapar olika profiler.
Förutom att det naturligtvis är en epostadress så är det inloggningen till övriga Google applikationer som G-drive och Meet.

På G-drive lagrar vi dokument och Meet använder vi till digitala möten.
Vi ser en stor fördel med att alla ledare och funktionärer använder sitt @vikingarna.net konto eftersom det underlättar en hel del i administration och kommunikation. Vi länkar ibland till dokument på G-drive, då krävs det att du öppnar dem som inloggad.
Vi ger inte access till andra adresser än de under vår domän.

Officiell information från Scouterna och från Scoutkåren kommuniceras via e-mail, så håll gärna koll på Scoutmailen. OBS Skickas till den adressen som du registrerat i Scoutnet.

Scoutnet

Du som ny ledare eller funktionär behöver registrera dig i Scoutnet för att bli medlem. Det gör du här https://vikingarna.scout.se/medlemsregistrering/
använd den kod du fått.
Som ledare i kåren så har du lite ytterligare funktioner i Scoutnet så att du kan ha koll på Scouterna i din avdelning.
Mera information: https://support.scouterna.se/support/solutions/folders/75000008126
e-post listor
Vi har ett par olika listor för att få ut information men generellt så använder vi funktionen i Scoutnet. Det betyder att systemet skickar till den epostadress som du uppgivit i Scoutnet. Det kan vara en stor fördel om den adressen är din @vikingarna.net.

Ledarutbildningar

Scouterna erbjuder en hel del utbildningar på olika nivåer.
Leda Scouting är den grundläggande kursen, och den finns även som en distansutbildning. När du varit med ett par månader så kan det vara lämpligt att genomföra den.
Mera om Leda Scouting: https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/scoututbildningar/leda-scouting/
Vill du gå den fysiskt?
Se när den går: https://www.scouternasfolkhogskola.se/kurser-utbildningar/scoututbildningar/leda-scouting/filtrering-leda-scouting/
Vill du gå den på distans?
https://webbkurs.scouterna.se/enrol/index.php?id=50
Kostnaden för kursen står kåren för.

Hemsidan

https://vikingarna.scout.se/
Här finns övergripande information om kåren och vissa arrangemang
Vi har en intern sida på hemsidan för ledare och funktionärer. Inloggningen är inte samma som till Scoutnet. Du får koden i ett separat mail.
På de interna sidorna så finns ytterligare information som vi inte kan, eller vill dela mer publikt.
Där finns bla information om viktiga datum i en googlekalender.
Där finns också information om våra stugor på Sjövik och vår båt Notre Dame samt hur man bokar dem.

WhatsApp

Vi använder WhatsApp för kommunikation mellan ledare. Det finns olika grupper och det finns länkar till dem på interna sidan på hemsidan. Det är bra om du använder WhatsApp och kollar av de grupper du är med i så att du inte missar information. Stäng av notiser om du tycker att det plingar till för mycket ibland!

Supertext

Supertext är en app som skickar grupp-sms gratis. Vissa avdelningar använder supertext för att kommunicera med Scouter och föräldrar inom avdelningen. Fråga dina ledarkollegor hur just din avdelning gör.
Styrelsen och övriga funktionärer
Alla medlemmar i styrelsen och övriga funktionärer finns för dig och alla scouter i kåren, tveka inte att ta kontakt om du undrar något!