Våra avdelningar

I Scouterna kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen.
När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

Avdelningarna i kåren följer skolans årskurser. På så sätt har scouterna nära kontakt i skolan, såsom på scouterna. Veckovis håller kåren i avdelningsmöten, vilka kompletteras med helgaktiviteter såsom tävlingar och övernattningar; där diverse tävlingar samlar kårens alla avdelningar! Avdelningarna löses tillslut upp på sommarens traditionsenliga läger, då aktiviteter är åldersgruppanpassade och ofta inkluderar scouter från flera kårer!

Gren Årskurs Avdelning / mötesdag

Familje scouting F-1 Varierat
Spårare 2-3

Sleipner / Måndagar 18-19:15

Särminer / Lördagar 10:30-12:00

Upptäckare 4-5

Utgård / Tisdagar 18:30-19:45

Ankaret / Söndagar

Äventyrare 6-8 Långskeppen / Torsdagar 18:30-20:00

Utmanare 9-G2 Långskeppen / Lördagar

Rover G3+ Varierat

Familje scouting F-1 Varierat

Åldersgrupper

Spårarna 8-9 år

Du lär dig något nytt nästan varje dag i Scouterna, det är alltid roliga saker men ibland är de också väldigt bra att  kunna. Som att tälja med kniv eller lägga bandage på någon som gjort sig illa. Men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och bandage, vi lär oss genom att göra, genom att prova på allt på riktigt istället. Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker.

Upptäckarna 10-11 år

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer men också sånt som är väldigt bra att kunna. Ni bestämmer själva vad ni vill göra, det kan vara allt från att lära er sjukvård till att bygga en egen flotte. Men i Scouterna lär vi oss inte hur man gör genom att läsa böcker om hur man bygger flottar, vi lär oss det genom att prova på riktigt istället.

Äventyrare 12-14 år

Som äventyrarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag och i får alla vara med och ta plats. Vi lär oss inte genom att läsa böcker som i skolan, i Scouterna provar vi på hur det är att göra på riktigt. Tillsammans bestämmer ni vad ni ska göra, det kan vara allt från att poppa popcorn över öppen eld till att åka på läger och möta scouter från hela världen.

Utmanare 15-18 år

Som utmanarscout händer mycket i livet. Många går på gymnasiet och har veckorna fullbokade. Då är det skönt att koppla bort vardagen med Scouterna. Som utmanarscout öppnar sig världen för dig på riktigt. Du och dina kompisar har möjlighet att åka på en mängd olika läger och äventyr runt om i Sverige, Europa och världen. Det är som utmanarscout som många får möjlighet att åka på världsscoutjamboree.

Rover 19-25 år

Som roverscout får du möjlighet att engagera dig och driva projekt som du kanske aldrig tagit dig tid att genomföra på någon annan arena. Du bestämmer själv hur och det kan vara allt från att volontärarbeta på andra sidan jorden till att förbättra det lokala samhället på hemmaplan. Många väljer att engagera sig som scoutledare parallellt under sin tid som roverscouter. De flesta har varit med i Scouterna redan tidigare, men många väljer att bli roverscouter utan någon tidigare scoutbakgrund.

Familjescout 7-8 år

Familjescouting är ett sätt att möta nya kompisar och uppleva äventyr. Barn och vuxen deltar tillsammans i verksamheten och aktiviteterna som de får vara med på passar både stor och liten. Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. I familjescouting är det relationen mellan barnet och den vuxne som ska få utvecklas.