Bli scout

I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Här kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Och du är självklart med och bestämmer vad vi ska hitta på.

Med ett medlemskap i kåren ingår ett medlemsskap i vår moderorganisation Scouterna, samt ett medlemsskap i den internationella scoutorganisationen, WOSM (World Organization of the Scout Movement) och även WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts) för tjejer. Medlemsskapet i olika nivåer tillåter dig som scout att delta i distrikts-, nationella och internationella evenemang; med och utan kåren.

Som en del av Stockholms Scoutdistrikt deltar kåren i regelbundet hållna distriktsläger och distriktstävlingar. Den enskilda scouten kan dessutom samtidigt delta i kringliggande scoutdistrikts evenemang.

Åldersgrupper

Scouter delas in i olika grupper, som i sin tur fördelas i avdelningar inom kåren. Inom kåren delas åldersgrupperna in utefter årskurser.

• Spårarscouter — åk. 2 och 3 (min. 8 år)
  • Upptäckarscouter — åk. 4 och 5
  • Äventyrarscouter — åk. 6, 7 och 8
  • Utmanarscouter — åk. 9 … (max. 18 år)
  • Roverscout — 18 tom. 25 år

Samtliga åldersgrupper har aktiviteter, märken och material unika till sig.

En gång en scout, alltid en scout. Som scout över 25 år finns det fortfarande möjligheter i form av kurser, hajker och läger för äldre scouter som vill återuppleva känslan att vara en deltagare.

På avdelningssidan kan du läsa om vilka avdelningar vi har och lite vad de olika åldersgrupperna sysslar med. Avdelningarna

Rutin för intresseanmälan till kåren för barn 8-18

• Fyll i Intresseanmälan nedan
  • Vänta på svar från vår köansvariga
  • Om ni fått en plats så kontaktar avdelningsledaren er.
  • Vi har en ”prova på avgift” på 100:- som betalas på första mötet. *)
  • Efter 3 möten så är det dags att bli medlem på riktigt.

Medlemsregistrering (om du fått en kod)

*) ”Prova på avgiften” är bl.a. för vår kårhalsduk som delas ut under en ceremoni efter 3 närvarade möten. Betalas till kårens bankgiro eller Swish. Märk inbetalningen med ”Prova på [namn]”

Frågor: Kontakta gärna oss: bliscout@vikingarna.net

Intresseanmälan