Ledareutbildningar

Scouterna har många olika utbildningar, både för nya och erfarna ledare.

De 2 viktigaste för nya ledare är

• Trygga Möten (obligatorisk)
  • Leda Scouting

När du varit med ett tag så är nästa steg

• Leda avdelning

Alla utbildningar finns på Ledarskapsön hos Scouterna Folkhögskola

Trygga Möten

Trygga Möten syftar till att barn ska vara trygga i sin fritidsverksamhet. Det handlar om sådant som att vara en schysst kompis men också att ledare har kunskap och mod att reagera om något händer.

Att arbeta med Trygga Möten innebär att föreningar, kårer och organisationer på allvar vågar prata om övergrepp och kränkningar i den egna verksamheten. Att inget sopas under mattan är avgörande för att skapa trygghet, det behövs i alla barn och ungdomsorganisationer.

Grunden i Trygga Möten utgörs av en webbkurs som numera är obligatorisk för alla ledare inom Scouterna. Genom den utbildas scoutledare, idrottsledare och andra barn- och ungdomsledare i hur man skapar en trygg miljö för barn och ungdomar, hur man kan förebygga övergrepp och hur man ska agera om man tror att någon far illa.

Mer info: http://tryggamoten.scout.se/

Web kursen

Klicka på ”Glömt lösenord” och fyll i epost adressen (samma som i Scoutnet) du angav vid ansökan så skickas ett lösenord till dig.

Intyget, i pdf, ska sedan mailas till kårutbildaren för arkivering.

Leda Scouting

Utbildningen för nya scoutledare som gör dig tryggare i din ledarroll. Här lär du dig om Scouternas program och får förståelse för vad ledarskap i Scouterna innebär. Efter denna utbildning kan du själv välja hur du vill utvecklas.

Leda scouting har stort fokus på att skapa verksamhet och ger dig:

• Förståelse för vad som gör scouting till scouting
  • Kunskap om hur du planerar ett möte
  • Förståelse för vad ett ledarskap baserat på Scouternas värderingar innebär, och hur det ger ett stödjande och lyssnande ledarskap

Mer info: Scouternas Folkhögskola

Leda Avdelning

Leda avdelning är en spännande och utmanande utbildning för dig som tar eller vill ta ett större ansvar för avdelningen och teamet.

Utbildningen ger dig:

• Kunskap i att planera verksamhet över hela terminen eller året utifrån Scouternas program
  • Grundläggande kunskap i att leda och utveckla ett ledarteam
  • Grundläggande kunskap i att skapa verksamhet för alla barn oavsett funktionsvariationer
  • Förståelse för hur du skapar en öppen och inkluderande verksamhet utan kränkningar och på normkritisk grund

Mer info: Scouternas Folkhögskola