Scouting på en högre nivå!

Scoutkåren i all ära; borta bra, men hemma bäst. Trots det uppmuntras du att sprida dina vingar och ha sjukt kul under tiden. Staden, landet och världen; scouter går att hitta överallt.

Scouterna, Sveriges scoutorganisation på nationell nivå, har närmast 70 000 medlemmar, där 43 av landets kårer ligger i Stockholms Scoutdistrikt. Utforska Scoutkansliet och läs på om scouting på en regional nivå. Visste du att man kan vara medlem i flera kårer samtidigt?

På global nivå har Scouterna medlemskap i två moderorganisationer: World Organization of the Scout Movement (WOSM) och World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS), där medlemmar registrerade som tjej i Scouterna tillhör både WOSM och WAGGGS. Tillsammans är organisationerna hem för över 60 miljoner scouter från över 170 länder.

Varje år hålls oräkneliga internationella och nationella scoutarrangemang som du som medlem kan delta i. Exempelvis World Scout Jamboree, European Jamboree och andra kontinentala jamboreer, samt nationella jamboreer. Alla scouter är inbjudna att delta på dessa arrangemang! Håll utkik efter organiserande svenska kontingenter eller samla en avdelning för att delta individuellt. Alternativt, gör som jag (Viola) och kontakta din brittiska kompis scoutkår för att fråga om du får åka på deras kårläger. Hett tips, det fungerade!

Nu är det bara att dra på dig din nationella halsduk, sy på alla representativa märken på skjortan, och åka mot nya äventyr!

Se Scouternas halsduk

Utmanarscouternas Arbetsutskott

Smaka på scouting utanför kåren! För scouter 15-18 år

Utmanarscouternas arbetsutskott (USCAU eller Utmanar-AU:t) planerar arrangemang för utmanarscouter i Stockholms Scoutdistrikt och ibland närliggande distrikt. Håll utkik för ett ögonblick att träffa nya scoutkompisar!

Arrangemang

De arrangemang som alltid återkommer är Ting och Försmak. På Ting väljs kommande AU och under Försmak får tredje års äventyrare få se hur Utmanarlivet är och får veta lite mer om vad arrangemang är. Det här två arrangemangen arrangerar alla AU:n i Stockholms-regionen tillsammans. Dessutom arrangerar vi i Stockholms AU andra arrangemang under året, dessa varierar får år till år.

Kontakt

Om du inte har Facebook, anmäl dig till maillistan på stockholms-uscau@scoutkansliet.se.

Roverscouternas Arbetsutskott

För scouter och icke-scouter mellan 18-25 år

Roverscouterna gick länge utan en regional organisation, men sörj inte. Södertörns Scoutdistrikt husar sedan 2019 RSCAU STÖN, ett RoverAU dedikerat till att anordna superroliga arrangemang för roverscouter i Stockholmsregionen. Häng med och skaffa massa nya kompisar från andra kårer! Här ordnas det allt från chokladarrangemang till bal.

Till handling!

Eftersom gruppen fortfarande är relativt nystartad så existerar det inte några tydliga ramar för hur gruppen ska operera. För dig som letar efter en ny och rolig utmaning, gå med i Rover-AU:t och revolutionera betydelsen av roverscouting i regionen!

Kontakt

Har du inte Facebook eller Instagram, be om att bli tillagd till deras maillista på rscau@sodertornscout.se.