Scoutdräkten

Scoutdräkten har som syfte att ena alla scouter i världen genom att minska skillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper med en enhetlig dräkt. När scoutrörelsen startades i början av 1900-talet var också vanliga kläder inte lämpliga för rörliga lekar och friluftsliv.

Grundplagget i scoutdräkten är en t-shirt, pikétröja eller skjorta, där den formella dräkten består av skjorta med märken och scouthalsduk med sölja.

Beställ scoutdräkten i scoutshopen

Scouthalsduken

Scouthalsduken är en scoutikon som kan vara allt från representativ till kosmetisk. En halsduk han representera scoutkåren, scoutavdelningen, scoutpatrullen, nationella moderorganisationen, eller internationella scoutorganisationen. Å andra sidan kan en halsduk signalera status, såsom deltagarstatus, ledningsstatus, eller funktionärsstatus på ett evenemang. Därutöver frodas en livlig byteskultur av halsdukar, vilket ofta leder till att scouter bär halsdukar som en statussymbol eller för att de är roliga.

Kårens halsduk bär vi under kårens veckomöten och evenemang, och går att köpa av din avdelningsledare i anknytning till ett veckomöte i scoutlokalen för 100kr. Scouternas halsduk är vanlig att bära som individuell scout på äventyr utanför kåren, men självklart är det fritt att bära vilken halsduk du själv vill bära.

Du kan stödja världscoutsorganisationen genom att köpa någon av deras halsdukar:
World Scout Adult Friendship Scarf
World Scout Printed Knot Scarf

Eller stöd världsflickscoutsorganisationen genom att köpa någon av deras halsdukar:
WAGGGS Silk Scarf
WAGGGS Cotton Scarf

Märken

Scouter bär massa olika typer av märken: tillhörighetsmärken, deltagandemärken, bevismärken, intressemärken, förtjänstmärken, och kosmetiska märken. Kåren har som mål att erbjuda alla relevanta märken från Scouterna. Men om kåren har slut på ett tillhörighetsmärke alternativt ett bevis- eller intressemärke, går alla märken att få tag på i Scoutshoppen.

Läs mer om scouternas märken i Märkesordningen

Din representation

Oavsett om du föredrar att ha din skjorta ren eller full till tyggränsen av märken, bör du bära din grundläggande representation. Nedan kan du se Vikingarnas representation.

• Sverigemärket. Visar landstillhörighet.
  • EU-märket. Visar att Scouterna tillhör världscoutorganisationens Europaregion.
  • Världscoutmärke:
    • WOSM. Visar att du är medlem i World Organisation of the Scout Movement.
    • WAGGGS. Visar att du (som tjej) också är medlem i World Association of Girl Guides and Girl Scouts.
  • Kårband. Visar att du är medlem i Scoutkåren Vikingarna. Går endast att köpa via kåren.
  • Sjöscoutmärke. Visar att du är sjöscout.
  • Regnbågsscouterna-märke. Kåren stödjer regnbågsscouterna!
  • Åldersgruppsmärke. Visar vilken åldersgrupp du tillhör. Går att köpa som singel via kåren.

Märkesplacering

Accessoarer, profilkläder och utrustning

Accessoarer, såsom bälten, mössor, hattar, och stumpor, samt ett stort utbud av profilkläder finns att köpa för den som är intresserad på scoutshoper. Observera att plagg likt dessa är burna av många scouter, men inkluderas inte i definitionen för scoutdräkten.

Scouternas Scoutshopen
WOSM World Scout Shop