Utgård

En upptäckaravdelning

För scouter i årskurs 4-5 (normalt 10-11 år).

Veckomöten

Vanligen på onsdagar 18.30 – 20.00, med start utanför vår lokal på Värtavägen 33.

Ett veckomöte är uppbyggt av scoutteori varvat med mycket lek. Scouterna ämnar att låta ungdomar uppleva äventyr och växa som individer. Därför utförs en del scoutaktiviteter i patruller, i vilka scouterna tillsammans övar samarbete och ledarskap. Vi ledare på Utgård hoppas att ge alla våra scouter en fantastisk upplevelse med gott om kompisar och färdigheter som räcker livet ut!

Till varje möte förväntas scouten vara utrustad med en kåsa och kläder efter väder. Om scouten har knivbevis får hen ha med sig en egen kniv med parerstång. Det är även okej för scouten att ta med sig ett eget knoprep och ett lätt första hjälpen-kit. Sittunderlag är därtill rekommenderat.

Seglingsmöte

Ett seglingsmöte är mellan kl. 17.30 – 20.00 med start- och slutpunkt vid Hundudden, Djurgården. Därifrån följer en fantastisk timme av lätt segling genom Stockholms inre skärgård på kårens segelbåt Notre Dame!

Båten tar 8 deltagande scouter per tillfälle. Anmälan sker genom att maila kårens båtfogde, Raffe, på rafaels.amolin@vikingarna.net, eller kontakta honom direkt på telefon på 070-774 00 34.

Onsdagsseglingarna sker parallellt med de ordinarie veckomötena och skeppas av kårens vice ordförande, Maria. Resterande datum skeppas av Raffe själv.

Datum för seglingsmötena har inte bestämts än. Mer information kommer senare.

Information om Coronaviruset

Scouterna är en otroligt viktig del av tusentals svenska ungdomars liv. Därför ser kåren det som ytterst betydelsefullt att vi fortsätter vår verksamhet i förvirrande tider som dessa. För att undvika smittspridning kommer ändringar göras i planeringen av terminen rörande större event och miljö. Se därför till att alltid vara uppdaterad med den senaste informationen!

Åtgärder till följd av Coronaviruset

Under resten av vårterminen kommer samtliga veckomöten att hållas utomhus. Vi ledare kommer att göra vårt bästa för att hålla våra löften om framtida aktiviteter och märkestagningar, men tyvärr kan vi inte garantera att allt blir av. Observera att vissa veckomöten kan komma att ställas in på kort varsel på grund av plötslig brist på tillgängliga ledare.

Eftersom scouting är en fritidssysselsättning så har kårstyrelsen tagit ett beslut om att alla scouter som nyligen kommit hem från ett riskområde, är förkyld, har förkylningssymptom, eller har nära anhörig med dessa symptom, uppmanas man stanna hemma från scouterna tillsvidare. Undantag från denna regel gäller de personer som har symtom orsakade av allergi, eller kan bevisa med ett färskt testresultat att man inte har covid-19.

Ett år med Utgård: