hero-4, wsj

25:e Världsscoutjamboreen 2023

Följ med härnadståget till Sydkorea för ditt livs största äventyr!

Du kan bara åka på världsscoutjamboree som deltagare en gång i livet, i åldern mellan 14-18 år. För att åka som deltagare måste du vara född tidigast den 22 juli 2005 och senast 31 juli 2009. Se Scouternas lägersida för anmälan.

Jamboreen äger rum 1-12 augusti 2023. Svenska kontingentens resa startar ca en till en och en halv vecka före jamboreen, med en rundresa i området. Sedan kommer vi hem några dagar efter att lägret slutat.

Kostnaden för att delta i svenska kontingenten till jamboreen i Sydkorea är inte fastställd än, men en preliminär uppskattning är att avgiften för deltagare kommer att vara knappt 40 000 kronor. I avgiften ingår förträffar, resa till Korea, deltagande i Jamboreen, och mat. Kostnad för enskilda måltider, såsom tillkostnader för valfri dyrare kost eller fika, kan eventuellt tillkomma, samt resa till förträffarna. Du behöver ha egen utrustning för att klara resan och lägerveckan.

video-hero, wsj

Följ med Svenska Kontigenten på WSJ

Se tillbaka på WSJ North America 2019!

Se tillbaka på WSJ Japan 2015!

Åk på Jamboree!

Som tidigare deltagare på den 23:e WSJ Japan 2015 (Viola skriver), finns det inget annat evenemang som toppar ett världsscoutjamboree. Man får upplevelser och vänner för livet! Lägret expanderar också ditt scoutnätverk utanför kårens gränser, vilket du kommer få en enorm utdelning från! Jag åkte till exempel på ett kårläger i södra England 2020 med en kompis jag träffade på lägret. Än idag umgås jag med scouter från min Japanavdelning, senast en helgövernattning i september, tidigare ett jätteroligt Boomerangläger på Vässarö.

Tveka inte att åka på världsscoutjamboree! Det är det häftigaste du kommer att ha gjort!